Філологічний простір
Ця адреса ел. пошти приховується від різних спамерських пошукових роботів. Щоб побачити її потрібно активувати Яваскрипт.

Посадка живой изгороди  своими руками

Новости. 

russworldnews.com 

Авторизація






Забули пароль?
Ще не зареєстровані? Реєстрація
Україна туристична. Фестивалі

Новини Києва Туристичні новини Києва. Київ туристичний 

Стус — Дзюбі: «Хто ж ти єси, Іване!?» | Надрукувати |
Зміст
Стус — Дзюбі: «Хто ж ти єси, Іване!?»
Сторінка 2
Сторінка 3
Сторінка 4

 Стус — Дзюбі: «Хто ж ти єси, Іване!?»

 «Коли пишеш про таких людей, як Стус, мусиш насамперед поставити собі запитання: чи маєш моральне право?

До 1972 року в мене були близькі стосунки з Василем. Після арешту, його і мого, наші дороги розійшлися. Бо все-таки ми були різними — не лише вдачею, а й поглядами.

Я обрав шлях компромісу, він — непримиренності. 1975 року Стус написав «Відкритого листа до Івана Дзюби»... він пізніше жалкував з цього приводу.

Як на мене — дарма жалкував. Сказав те, на що мав право і що повинен був сказати.

Я міг би щось заперечити, щось пояснити, але сам собі я говорив більше і тяжче.

Однак знаю й інше. Читав свідчення одного з його найближчих друзів по табору Михайла Хейфеца у книзі «Українські силуети» про Василеве ставлення до мене

в табірні роки. І пам’ятаю останні рядки «Відкритого листа»: «... я й сьогодні не можу відвернути від тебе свого погляду».

Він не воював зі мною. Він говорив до мене. І це дає мені право говорити про нього...»

 Іван Дзюба

«Різьбяр власного духу» (1991 р.)

 Щось незбагненне є у долях наших провідників нації (й інтелектуальних, і

політичних).

Вище процитовані рядки переконують, що минуло від часу їх написання майже два десятиліття, ми пережили радісно-щемливий час проголошення омріяної Незалежності, який спочатку трансформувався в ейфорію, а пізніше у песимізм — закономірне віддзеркалення економічних негараздів суспільства внаслідок переходу національних багатств від тоталітарної держави до поки що недосвідченого й по-юнацьки егоїс- тичного приватного капіталу, та особистий мотив у думках наших лідерів продовжує превалювати над громадським. Але ж покликало їх до дій почуття обов’язку перед громадою... Чи не підстава це того, що духовні батьки Незалежності потрапили у сучасній Україні до прошарку «зайвих людей»?

 

Якась казуїстика...

Іван Дзюба не просто мав мужність стати «на прю» з глобальною тоталітарною системою, він рішуче вивів український протест у добу постсталінського комуністичного правління на світові виднокола. І разом з тим голос Івана Дзюби та його однодумців досі не став таким, до якого прислухаються нація й влада, що офіційно віддала бранцям свободи належне (найвищі державні нагороди тощо), але у новітньому театрі утвердження української самобутності відвела їм місця лише на гальорці (щоправда, гальорка завжди була молодіжним майданом)...

От і виходить, що наша державотворча зрілість виявилась на рівні публічного волання «Де наші Вашингтони? Куди йти? Що ж ми за народ такий?», розтиражованого засобами масової інформації, замість того, щоб поставити у центр публічного осмислення, зокрема, актуальну пам’ятну лекцію академіка Івана Дзюби у національному університеті «Києво-Могилянська академія»— «Україна перед Сфінксом майбутнього». Основний посил цього глибокого осмислення вітчизняного сьогодення, а особливо завтрашнього дня — конкретна програма дій гуманітарного блоку уряду.

Шістнадцятилітня історія незалежної

України чітко вказала на визначальне гальмо на шляху до цивілізованого майбутнього — відсутність адекватної викликам часу культури, як гаранта національної самобутності.

Але Слово Івана Дзюби не зрозуміти без проникнення також у зміст уроків, котрі залишив нам його донбасівський земляк Поет Василь Стус, життя й творчість якого — втілення шляху безкомпромісності й непоступливості на рівні гамлетівського сумніву-роздуму: «бути чи не бути».

 

І остання вступна заувага.

Щодо морального права, про яке говорить шановний Іван Михайлович. Зрозуміло, він має рацію. Але у нашій публікації не йдеться про особисті стосунки І.Дзюби з В.Стусом — то святе й останнє слово про них скаже майбутнє. Ситуація в Україні нині настільки непрогнозована, що у своїх нотатках ми вимушені звернутися до фактів саме з цих знакових життєписів.

На порозі «чудового й несамовитого світу»

Приклад життя Івана Дзюби та Василя Стуса (як і їхніх однодумців) переконує, що радянська система власноруч народжувала своїх опонентів.

Обидва інтелектуали походять з родинного середовища, де свято вірили у життєстверджуючу силу знань: відмінно навчались як у школі, так і у вузі — тоді Сталінському педагогічному інституті (тепер Донецький університет).

Обидва після вузу продовжили навчання в аспірантурі Інституту літератури НАНУ (Національної Академії Наук України). Словом, перед обома відкривався прямий шлях у науку...

Щодо світогляду, то навіть принципово й свідомо ставши на шлях відкритої критики радянської дійсності, обидва спочатку звернулися до центральних партійних органів. Тобто, І.Дзюба й В.Стус діяли за традиційними нормами поведінки громадянина СРСР.

 


 
< Попер.   Наст. >


Опитування

Що привело вас на наш сайт?
 

Хто на сайті?

сторінку переглядають: 2 гостей
Copyright © Литературный портал