Сторінка 1 з 24
V Умань. Бурса
У пам’ятку мені цей ранок. Він сподіваним, але все ж таки ніби раптовим ударом розірвав ту довгу смугу існування, яку я снував до того й дав початок новому, поклавши неперехідну межу до колишнього. Безтурботне, замкнуте в собі дитинство безповоротно скінчилося. Треба було йти у світ, на люде. І пішов я малими, нетвердими ще й недосвідченими ногами...
Рано посхоплювались у нашому старому домі та в клуні того ранку, – я вже не в курені ту ніч ночував далекости його ради, а мати чи й лягала тієї ночі спочити. В пекарні метушня, готують печене й варене подорожнім і перед дорогою, і на дорогу, і туди, для того невідомого міста, що ніби само ковтає людей і коли вертає їх, то вже якимись іншими. Бігають наймички. Клопочеться Марійка з замазаною в борошно й збитою набік хусткою-очіпком на голові. Мати з червоними од нічниць та од сліз очима і дає лад усьому, й сама викладає та укладає потрібні нам – до школи виряджали мене й Михайла – речі. Щохвилини прикликала вона которогось з нас до себе і розказувала: «Оце я кладу по п’ять сорочечок – на зиму, це теплих портянок по три пари., та бережи ж себе – піддівай теплу сорочку... а це кладу четверо курчат – двоє на дорогу, а то там з’їсте, тільки не лишайте довго, щоб не попортилися…, цей кусень сала дайте хазяйці, а це вам буде...» і такі інші господарські напучування. Каюсь – я раз у раз вислухував їх без належної уваги й навіть ніби одмахувавсь од них: якось не хотілось думати, що буде, поки я себе почував ще серед звичайних обставин під крильцями люблячої матері. А вона сумними очима дивилась на нас, ніби силкуючись дати нам запасу тих пестощів, щоб їх вистарчило на тих кілька довгих місяців, які житимемо без її догляду. І чогось мені найчастіше уявляється матір такою, як вона бувала під час проводів та виряджання – істинний образ розлуки, що ціле життя тільки й одривала од серця найближчих істот, цвіт душі своєї, щоб віддати його тому невідомому, страшному, неситому світові – хто зна чи на втіху, чи на муку.
Ось ми вже готові. Зодягнені у все нове, в наваксованих чобітках, навіть голови макасарним маслом помащено й розчісано. «Завиненіє», себто пакунок з нашими річами, одежею, білизною й книжками – складено та ув’язано шворкою. Їстівне окремо – в кошиках, вузликах, коробках. На дворі тим часом іде своя метушня: викочено возика, наймит під доглядом батька вимощує його соломою й сіном, щоб було і сидіти добре, і сіна свого вистарчило коням на дорогу; оглядається упряж – треба дещо там доточити, там полагодити; коням засипано по гарцеві вівса. Так хочеться «востаннє» повести, самому й повговати їх, але якось не випадає, та й з матір’ю хочеться «востаннє» довше побути... Збори приходять до кінця. Все готове. Речі зложено на возі, ув’язано, двадцять разів перемощено й перев’язано.
Тоді «остання» трапеза дома. За стіл сідають тільки ті, що їдуть в дорогу, але й то одриваючись кожної хвилини задля якихсь забутих справ. Подається традиційний суп з курятиною, янтарево-жовтий, – чомусь на дорогу завжди годовано нас цим не звичайним інших днів, празниковим супом, – печені курчата, кисіль. Їмо мало, неохоче – не хочеться, шматок у горло не йде, хоча мати не перестає нам підкладати та застерігати, що «перескніємо» за дорогу. «Наїжся та й будеш безпечний», – вчувається мені звичайна її примовка. Прихапцем одбувається ця «остання» трапеза. Сірі коники стоять вже порскаючи, напроти сінешних дверей. Треба рушати.
І тоді ще останній чин, про який раз у раз згадується мені з яким[сь] солодко-тужним настроєм. Батько поважно здіймає з шахви опітрахиля120, надіває на себе й стає перед чистим вже столом, на якому лежить лиш хліб та стоїть мисочка з свяченою водою й пучком васильків замість кропила. За ним збираємося усі. Потиху, з почуттям – і сум одбивається в його голосі – читає він молитви «отходящимъ въ путь». «Господи Боже нашъ, истинный й живый путь спутешествовавъ со слугою своимъ Іосифомъ... спутешествуй й рабамъ своимъ... и паки возвратитися благоволи»... Потім кропив нас пахучими васильками й давав цілувати хреста. Мати старанно хреститься. Я страшенно любив цей старосвітський звичай молитвуватись на дорогу і навіть згодом, коли дитяча віра одлетіла вже безповоротно, я ждав цього моменту з замиранням серця як необхідного аксесуару виряджання в дорогу й символу того страсного бажання «паки возвратитися» до рідної домівки. Щось раз у раз щипає за серце.
Ще раз усе готове... Хоч кожної хвилини знаходиться що згадати, і численні вузли, пакунки та вузлики розв’язуються та перев’язуються, а Марійка літає з пекарні в горниці та назад, вносячи все нові й нові речі – здебільшого їстівні – для нашого обтяження. Треба їхати. Збирались світом, а вже, мабуть, восьма година. Пізно, а дорога далека і тяжка, сонце припікає й обіцяє таки добру спеку. По молитвуванні на хвилину всі сідаємо, а тоді враз підводимось і починається прощання. Мати перша хрестить нас, а обличчя її пересмикується з жалю, а з переповнених очей рясно течуть по лицях сльози. Припадаю «востаннє» до теплого материнного лона і насилу одриваюсь. Я не плачу, тільки серце наче хто в жмені душить-душить; я ніколи не плакав на розстанні, а у Михайла очі повні сліз. Цілуємося з усіма, одягаємось у білі парусинові балахони з кобками на голову – од пороху, і вже на возі. Ще останні цілування, пересідання і вмощування, і голос батьків – «трогай». Коні рушили. Оглядаючись, бачу як мати хрестить нам дорогу, а слідом за нами біжить наймичка – ворота за нами зачинити: так годиться. За двором крута поворотка на вигін, церква, вітряки і широкий зелений простір вигону, на якому стільки дитячих радощів і лиха пережилося. Оглядаєшся ще на рідну оселю, наче хочеш записати в душі все з неї до останньої рисочки. Ось ще видко покрівлі та вершки дерев… Нова поворотка – і все зникає з очей. «Прощай», – мовляєш на думці, і аж тепер сльози мимоволі підходять до очей, щось підкочується до горла. З силою для полегшення зітхаєш. «Прощай, воля, розкіш, – усе-усе!.. Здорова будь, невідома, темна майбутність!… Що ти за своєю завісою ховаєш?»…
Десятки разів по тому першому разі доводилось мені потім прощатись з рідною оселею, і кожного разу вражіння, обставини були однакові. Хіба що коли не їхав з нами батько, то ще додавалась неприємна процедура грошових рахунків на учебний сезон, та коли діло було зимою – нас впугувано в кожухи, киреї й хустками обвірчувано й обмотувано до такої міри, що ми тратили всякий образ й подобу людську й скидались на якісь копички всякого шмаття, насилу добираючись до санок. Але за кожним разом щось одривалось од серця, щеміло там разом з невиплаканими слізьми, а перед очима довго стояла мати – живий образ жалю й туги, вічний символ безупинних розлук. І довго навіть шумливе бурсацьке життя не могло одсунути й затьмарити того образу, і нічної пори, коли не було небезпеки, що непрохане око підгляне й насміється, сльози навертались на очі, а до горла підкочувався якийсь важкий клубок.
Тим разом «оприділяти» мене повіз сам батько, їхали ми мовчки. З одного боку сцени розстання, з другого присутність батькова здержують язика. Не хочеться говорити, в голові проносяться-літають уривками спогади з минулого; загадкою стоїть невідоме майбутнє. Спершу захоплює сама подорож, – швидко проносяться знайомі місця, далі інтерес новизни. Проїхали Луківку, наш присілок, минаємо Лоташеву. Ось Криві Коліна121 і хвилювання, чи пощастить благополучно перебратись через Тікич: там хронічно місток світив дірами, а брід бував іноді глибокий і небезпечний. Цим разом води мало, посушливе літо випило її, й одним духом коники винесли нас на другий берег. Потім, на горі, і покотивсь наш візок рівним, гладеньким степом.
Місцевість була мало вже знайома, і спершу з заінтересуванням приглядаємся навкруги. Але мало цікавого. За Тікичем кругом степ і степ, одноманітний, вкритий стернями степ перебігає перед тобою, жахтить і переливається здаля од спеки, тільки часом одхиляючи далекі села то по один, то по другий бік дороги. Спека долягає, варить. Сидіти стає незручно. Сіно злежалось, ум’ялось, і ноги дістають непереможну тенденцію підводитись догори; спина болить, ноги німіють, тисячами гострих голочок щось шпигає в них. То тут, то там муляє той чи інший вузол з речами. Коли б швидше на спочинок стати... Ось пропливає по один бік дороги Павлівка, по другий Майданецьке, далі Зеленьків пишається внизу своїм величезним ставом та зеленими вигонами й широкою перспективою од дороги. Ось Вишнополе122, – кажуть, половина дороги. Котимо довгим селом, передчуваємо, що час ставати на попас. Сонце на момент ховається за хмару, і свіжий вітерець обвіває, прохолоджує спітнілі, порохом закурені обличчя. Ось і лісок за Вишнополем. Тпр-ру – стаємо на попас у холодку на зеленій травиці під могучими дубами.
З годину стоїмо на прохолоді в свіжому, гарному ліску. Коні меланхолійно хрумають сіно, ми сидимо під дубом, розминаємо поомлівані члени, задовольняємо голод. Так гарно в лісі, що, здається, так би й не рушив нікуди з цієї живущої прохолоди. Але треба поспішати, щоб завидна бути на місці. За якусь годину ми знов їдемо, знов пече сонце, знов допікають вузли й пакунки, яких, здається, так намножилось, що куди не схилишся, всюди наткнешся на щось, що муляє й позбавляє рівноваги. Ось Бабанка – колишнє «военное поселеніе» з витягнутими в шнур улицями та довжелезними облупленими стайнями з цегли на широкому вигоні. Далі Гродзева123*. Потім великий ліс, і, виїхавши з нього, попадаємо на великий шлях, обсажений старими кучерявими липами. Здалека на обрію, на горі замаячіли дві високі вежі та якась незґрабна будівля. То вже Умань124: костьол та тюрма, що здалека панують над усім містом, – це звичайно помічається, що коли під’їздиш до якогось міста в Росії, то насамперед кидається тобі в вічі тюрма, цей єдиний і справжній символ російського і до- і пореформеного життя...
Я вже був раз в Умані – за рік перед тим мати, їхавши провідати родичів, взяла була й мене з собою, – і загальний вигляд міста я вже знав. Ми переїхали через ціле місто й спинились, як звичайно, у дядька, панотця Данила Крамаренка125, що був за священика при тюрмі й проживав над Великою Осташівкою у старосвітському величезному дворищі, здається, Крижановських, де саме будовано тоді броварню. Дядько через те мусив вибиратися й незабаром оселився недалечко, в бічній уличці, в маленькому, але чепурненькому дімкові серед хорошого саду. Дядько тоді був зовсім старий, немічний вже дідусь, він насилу вже дибав, видихаючи на старости пригоди бурхливої молодости. Удівець, гарний, здоровий, цілий вік бурлакував він, переходячи з парафії на парафію, аж поки прибився до Уманю, де й доживав віку поміж службовими обов’язками законовчителя в народній міській школі й священика при тюрмі, картами й випиванням. Ще поки жила наша бабка, вона єдина вміла держати його в руках і спиняти натуру, що била через край, а по її смерти він зовсім пустивсь берега, надолужуючи гульнею долю священика-невдахи з гусарською вдачею. Жартома він жалівсь на двох племінників-лікарів, Крамаренка та Сикорського126: «Один каже – не пий, дядьку, бо пропадеш! А другий – пий, скільки влізе, бо все одно нічого не пособить. Ну, то я й не знаю, кого слухати – і п’ю». Коли я ближче його зазнав, він зовсім уже знемощів, мусив кинути вчительство і жив тільки на мізерне удержання з тюрми. Доглядала його пані Левицька, полька, надзвичайно хороша сердешна жінка, що мала стару також знемощілу матір і обходила обох стареньких, мов малих дітей. Жили вони втрьох і, мабуть, бідували, навіть за тодішньої дешевизни, бо дядькової пенсії не вистарчало на цілу родину, але у пані Левицької було все по-хазяйському і знаходився раз у раз куток і шматок і про чужого чоловіка. Потім, коли я вчився в бурсі, я мало не кожної неділі ходив до дядька, дістаючи теплий привіт і ласку од тієї доброї жінки та срібного семигривеника «на гостинці» од дядька, і щиро жалував, як дядько помер і пані Левицька опинилася з старою матір’ю вже зовсім без жодних засобів до життя.
Переночувавши під опікою пані Левицької, другого дня раненько повіз мене батько на екзамен до бурси. З страхом підходив я в своєму довгому сюртуці до стола, за яким сидів учительський ареопаг128 – смотритель Гошковський, опасистий в темних окулярах і в рясі чоловік з різким голосом, помічник його Аристарх Сабатовський, білявий і гарний, з пронизуючим поглядом з-за золотого пенсне, та високий і сухий, мов чехоня, Іван Петрович Филоновський, на прозвище Шкарпетка, вчитель підготовчого класу, мій майбутній ментор на цілий рік. Дійшла черга до мене. Спитали мене якусь молитву, дали прочитати з книжки, сказали написати «птичка» – я написав «пичка», і на тому страшний іспит скінчився, як я не встиг ще й зоглянутись і злякатись доладу. І був з мене вже бурсак.
Поки одбувався екзамен, батько з’єднав нам з братом помешкання – «поставив на кватиру» – у Чеважевських, двох стареньких паннів, що мали свій дімок зараз же за бурсацьким подвір’ям. Потім батько взяв нас ще раз у город, покупив книжки, всяке школярське приладдя та глибокі калоші й поїхав собі додому, наказавши вчитись, слухняними бути й поводитись благопристойно та покинувши по карбованцю грошей «на расходы». Ще раз пахнуло жахом чогось недовідомого при прощанні з батьком, але нічого робити: треба було починати нове життя, забуваючи про рідну домівку.
|