Сторінка 1 з 3
Чи записують долю словами?
(Літературний портрет Олеся Гордона)
Олесеві Гордону:
Приклади до щоки собі вічність І умийся ясними дощами. Бо поет - то покликання віще. Бо поет - то знамення і рана. Хай болить Тобі слово, Олесю. На вселенських космічних дорогах -Віднайдеш свою праведну месу, Свою муку - у часу острогах.
Марія Маткобожик
Народ без поезії -сліпий на власну совість. Олесь Гордон
У літературу приходять по-різному. Як сказав сам Олесь Гордон:
Не кожен філолог - поет. Не кожен поет - філолог1.
На прикладі Олеся Гордона ми маємо яскравий взірець не лише одержимого служіння літературній справі, а й поступового творчого
'Гордон О. Послідовність поезіТ, або Львівське ретро.- Львів, 2002.- С. 49. (Далі при посиланні на це видання у дужках вказуватимемо лише сторінку.)
зростання: кожна наступна збірка Олеся засвідчує якісний "ривок" у творчості.
"Його "надто багато" у цьому десятилітті, аби повністю нехтувати чи заперечувати зроблене ним. У нього за плечима дев'ять поетичних збірок (з них дві - "Семіотика" й "Послідовність поезії"- вибране) збірка перекладів з В. Шимборської; він є співавтором (разом з Б. Смо-ляком) проекту літературного журналу одного автора "Морена" (вийшло 15 чисел); автором проектів: антологія "Число" (вийшли книги Є. Барана, Л.Тарнашинської, С. Процюка, І. Бондаря-Терещенка, В. Слап-чука); антологій "Позадесятники" і "Позадесятники-2"; редактором літературно-мистецького альманаху "Форма(р)т".Фактично, у літературному Львові за обсягом зробленого в останнє десятиріччя вирізняються дві постаті: Віктора Неборака і Олександра Гордона, яким би суперечливим не видавалося таке порівняння"1.
Олесь Гордон за фахом економіст. І, можливо, саме звідти його просто-таки одержиме вміння налагоджувати "літературну справу". Маємо в одній особистості Олеся просто унікальне поєднання таланту і практичної організованості.
Але залишимо за межами нашої розмови його ділові якості. Бо Олесь Гордон (а є у нього ще псевдо - Олег Ольсич) - поет з цікавим сприйняттям світу, своєрідною художньою системою, сміливим і мужнім баченням світу. Врешті, останні слова написані під враженням його поезії "Продажні поети 90-х".
Продажні поети 90-х мали б тішитись,
що все закінчилось так успішно,
адже за Союзу вони б стали простими бомжами
з претензіями на елітарність
та звинуваченнями системи, москалів, ляхів,
імперіалістів, комуняків еі сєіега...
(кому що до вподоби) (с. 58).
За силою полемічного пафосу цей твір можна порівняти хіба що з "Посланням до єпископів" Івана Вишенського. Тільки вплив модер-ністичних віянь дозволяє знайти відповідну форму вираження. Олесю Гордону чужа традиція ставити завдання перед поезією (письмен¬ством), декларувати своє творче кредо - традиція, поширена у народницькій та соціалістичній літературі. Далекий він і від романтичної міфологізації власного вірша. Поет спостерігає за виявами власного світовідчуття у своїх віршах, рефлексує, зосереджується на інтроспекції. Спостереження за власним духовним світом і світом своїх сучасників стає визначальною рисою його творчості. Реалії об'єктивного світу проходять крізь світовідчуття ліричного героя:
Ті, хто б'ються лише словом
за свободу слова,
все одно повертатимуться по дозвіл
і гроші до тих, хто
друкує і забезпечує цю свободу... (с. 55).
'Баран Євген. "Ця поезія міста у снах ожива..." // Гордон О. Послідовність поезії, або Львівське ретро.- Львів, 2002.- С. 4.
Індивідуальна неповторність художнього пошуку замикається у зовнішньому світі, дія якого виявляється згубною для творчості.
Старий апарат насильства розпався,
а нова держава - не держава,
болото - не болото,
кльозет для тих^то не встиг
скочити у спальний вагон
кар'єри совітського чиновника (с. 54).
Любити Україну - це говорити правду. Десятиріччя розмови про Незалежність, замилування національною атрибутикою, можливість говорити все (це після того часу, коли не можна було говорити нічого) приспали пильність народу:
Продажні поети 90-х
в обмін на можливість
говорити про свою
маніакальну значущість
віддали чиновникам
можливість маніакальних дій... (с. 55).
Олесь Гордон не втікає у "внутрішню еміграцію", як це традиційно відбувалося у світовому письменстві, коли ліричний герой намагався довести світові реалії буття; він навіть не протиставляє себе їй - а є органічною частиною цієї великої системи, нового, сформованого у кінці тисячоліття, українського міту.
Скільки не згадуй Махна чи Шевченка, Від того Україна не буде незалежна (с. 56).
Специфіку мистецького світо- і самосприймання автор тлумачить багатоаспектно: він показує своєрідність творчої особистості і, водночас, зображує поетів як спільноту.
Держава - це культура духу,
а не свобода базікання (с. 56).
Сучасний український філософ І. Бичко пише: "Адже істина " єдина для всіх" і тому рівною мірою байдужа до унікальної неповторності кожного. Правда ж потрібна кожному, внаслідок саме "небайдужості до кожного"1. Олесь Гордон свідомо виступає на захист правди про себе і свій час. Бо у розумінні цієї правди приховано шлях очищення цілої нації:
/ ранок наступної епохи
приходить тоді,
коли проявлена справжня поезія...
Коли явлене народу Слово,
Слово, що в умовах
продажності
все-таки зберігалось,
як справжній негатив тієї епохи (с. 58).
Слово і епоха у поезії поставлено через знак рівності. Слово визначає суть епохи, епоха себе реалізує через слово. Поет виступає
'Бичко І. Філософія: Курс лекцій.- 2-ге вид. - К., 1994,- С. 25.
шукачем правди. Він шукає не універсальну істину для всіх, а правду для себе - те Слово, що на нього відгукнеться душа. Замислюючись над людською долею, він шукає вияву власної суті, власного світо¬відчуття. Маємо ще одне унікальне поєднання: поета національного самовияву, високої громадянської позиції і самозаглибленого лірика який знаходить свій духовний океан у космосі власної душі:
Так бездумно спотворено час. Так безпечно проходять століття. Лиш зникаючі контури літер У свідомість нащадків кричать.
І ніким не продуманих чвар Пересіяна пам'ять крізь сито... У серцях - невідомий причал Та нікому не продане літо (с. 59).
Красиво і безпечно у цьому світі - світі гармонії і краси, кохання і пристрасті, чекання і надії. У духовній екзистенції ліричного героя палає неземною красою літній день (він трішечки кращий, ніж у реальному житті),шумлять морські хвилі, пахне волосся і тіло коханої... Кохання часто видається втечею від печалей реальності, від розгубленості сьогодення:
Лиш Тобі це безсоння зірок,
Що прожите в чеканнях безсмертя...
І похмілля осіннього скерцо,
І життя - як спокуса для смерті,
І це небо забутих думок.
Що зникають, як доля, - що крок... (с. 59).
Кохана для ліричного героя поезій Олеся Гордона нагадує недо¬сяжну мрію, можливо, витворену ним самим - і тому, безперечно, досконалу. Це - як печальна леді в Олександра Блока чи незнайомка на картині Крамського. Реальна, але водночас неземна своєю відсто-роненістю і загадковістю, інтригуюче-загадкова, імпульсивно-медитативна.
Ця жінка пройде з тобою крізь Час...
Крізь побачення.
Крізь байдужість або пристрасть.
Крізь будні і свята.
Крізь спальню і кухню.
Крізь місяці, роки, віки, історію.
Крізь ніжність і зраду.
Крізь зрілість і старість.
Крізь реалії та спогади.
Крізь помилки та істини.
Крізь падіння й злети.
Крізь молодість, юність, дитинство.
Крізь твою або свою смерть (с. 51).
Але навіть у віршах про кохання поет залишає за собою свободу самовияву, свободу творчості. Обов'язок тлумачиться ним не як наказ ззовні, а як необхідність власного "я".Суспільна позиція відобра¬жається у його поезії за чіткими логічними умовиводами, екзистенція власного світу сягає безконечності - і тому досягається інтуїтивно.
Чесність із собою, вимогливість до себе, зневага до шаблону, пошук неповторного, нового шляху в мистецтві - ось найважливіші риси творчого методу Олеся Гордона. Письменник передає в образах особ¬ливості свого художнього мислення і відчуття власного творчого саморозвитку як процесу зростання і творчих мук. Мужність поета у вірності самому собі, своєму сумлінню. При зіткненні з реаліями соціуму поет виграє, бо зберігає свою справжність.
Мовчанням переповнена душа. Словами переповнене століття. Весна - немовби музика п'янка. Весна - неначебто античний вітер (с. 10).
Ознакою творчого зростання для письменника є скупість слова. Він не приймає одноманітності думок за зливою слів. Погляд у себе дозволяє йому зануритися у глибини філософії епохи:
Ховаюся за статуї епох. Не вірю в доморощених пророків. У Греції пророк - завжди пророк, А в Україні - епігон епохи (с. 10).
|